boekhandel over het water logo

De inspirerende boekhandel in Amsterdam-Noord

Blog

12 november 2015

Booker Prize en stomheid

boekenkaften booker prize 2014

Sinds ik deze zomer Met stomheid geslagen van Edward St Aubyn las, denk ik dat de jury van de Booker Prize extra-literaire redenen heeft voor hun keuze van boeken.

St Aubyn, bekend geworden met zijn semi-autobiografische romans over Patrick Melrose, schreef een satirische roman over het Britse literaire prijzencircus. De auteurs kunnen niet schrijven en de juryleden hebben geen behoefte de romans te lezen. Het resultaat is een zeer onverwachte winnaar.

Het zou mij niet verbazen als de jury de longlist van de Booker heeft samengesteld op basis van covers kijken. Man, wat zitten er prachtige tussen! Van de 10 die we in de winkel hebben (nog niet alle titels zijn verschenen) zou ik er zo 4 willen hebben op basis van de kaft. En de winnaar? History of the rain van Niall Williams. Van dichtbij is hij nog mooier dan op de foto, met glanzende letters!

12 november 2015

De vakantie is voorbij, nieuwe boeken verschijnen.

theboneclocks

Het leek wel of alle boeken met vakantie waren. De afgelopen weken kwam er weinig nieuws uit, Augustus van John Williams daargelaten.

Maar dat is nu voorbij, hoera! De nieuwe Mitchell is binnen (in het Engels). Ik heb er al goede en intrigerende verhalen over gehoord. Denk aan een beetje van Jacob de Zoet en een beetje van Wolkenatlas. En de eerste zin is al goed:

‘I fling open my bedroom curtains, and there’s the thirsty sky and the wide river full of ships and boats and stuff, but I’m already thinking of Vinny’s chocolatey eyes, shampoo down Vinny’s back, beads of sweat on Vinny’s shoulders, and Vinny’s sly laugh, and by now my heart is going mental and, God, I wish I was waking up at Vinny’s place in Peacock Street and not in my own stupid bedroom.’
The Bone Clocks van David Mitchell (19,95)

Het (non-fictie) boek met deze zin is ook binnen: “‘Ik haalde voorzichtig de lagen slib eraf en toen kwam de mooiste vis tevoorschijn die ik ooit had gezien,’ herinnert ze zich.” De coelacant (spreek uit: seulakant), die vis die de dinosauriërs en zijn eigen uitgestorvenheid overleefde, is het onderwerp in Een vis uit andere tijden van Samantha Weinberg. (21,99) Een fascinerend beest met een fascinerend verhaal.

Meesterchroniqueur Philipp Blom heeft weer een staaltje geschiedschrijving afgeleverd. Na zijn beroemde De duizelingwekkende jaren, over Europa tussen 1900 en 1914, heeft hij nu het interbellum uitgeplozen. Alleen de wolken, cultuur en crisis in het Westen, 1918-1938 (34,90)
Ook een citaat: ‘Auto’s, films en radio’s brachten traditionele waarden meer schade toe dan oceanen alcohol hadden kunnen doen, alleen was het een stuk moeilijker om daar de pest aan te hebben.’

12 november 2015

Non-fictie leesclub: de bedachtzame boekenwurm

bibliotheek Babel

Elk non-fictieboek is een interface, een intermediair tussen u en een ‘stukje realiteit’ dat u niet kent. Eigenlijk is non-fictie het equivalent van fotografie, zoals fictie dat is van schilderkunst. Een deel van de werkelijkheid wordt door een non-fictieboek uitgelicht, ingekaderd en speciaal belicht om te onderzoeken wat we nu eigenlijk voor ons zien. Bent u nieuwsgierig naar wat zich ophoudt achter ‘de waan van de dag’ én wilt u daar met anderen over van gedachten wisselen tijdens een prettig gesprek, dan is de non-fictie leesclub iets voor u!

Non-fictie leesclub: de bedachtzame boekenwurm als tegenwicht voor de vluchtige kwetteraar.

Om deel te nemen aan de leesclub hoeft u een non-fictieboek niet helemaal te lezen (alhoewel dat natuurlijk best mag). Het belangrijkste is dat u zich een idee hebt gevormd van wat het boek te vertellen heeft en hoe dit resoneert met uw blik op de wereld. Om hierover in gesprek te gaan wordt voor elke bijeenkomst van u gevraagd om een citaat mee te brengen uit het boek, een citaat dat bij u de meeste weerklank vindt en waar u persoonlijke betekenis aan hecht.

De non-fictie leesclub komt eens in de zes weken bij elkaar en wordt gemodereerd door journaliste/kunstenares Teresa van Twuijver. Boeken worden in overeenstemming gekozen. Getracht wordt een goede balans te vinden tussen politiek, filosofie, geschiedenis, biografie, economie, maatschappij, cultuur en wetenschap. De nadruk zal liggen op actuele boeken, maar ‘klassiekers’ kunnen naar wens de revue passeren. Er is geen voorkennis vereist.

Een paar tips.
• Formuleer voor uzelf, voordat u het boek openslaat, een kleine verwachting. Waar denkt u dat het boek over gaat en wat hoopt u van het boek op te steken? Noteer een korte reflectie op het schutblad. Dit klinkt ‘huiswerk-achtig’ maar u zult zien dat het boek hierdoor meer persoonlijke betekenis voor u krijgt.
• Lees in ieder geval de inleiding. Vaak wordt hier een ‘totaaloverzicht’ gegeven van het boek en licht(en) de auteur(s) zijn/haar/hun motieven en belangrijkste conclusies nader toe.
• Hebt u weinig tijd, scan dan de inhoudsopgave en kies de hoofdstukken die u het meest interesseren. Wees zo kieskeurig als u wilt. Het is geen schande om de rest van het boek achterwege te laten wanneer u het idee hebt dat uw selectie voldoende verrijkend is.
• U hoeft een non-fictieboek niet van begin tot einde te lezen. Sterker: het is vaak veel beter om door het boek te bladeren en te beginnen waar u wilt, waar uw oog op valt, waar u een aanknopingspunt vindt. Zie non-fictie als een lopend buffet: aan u de keuze! (Overigens worden noodzakelijke leesinstructies, zonder welke het boek onbegrijpelijk dreigt te worden, vaak expliciet door de auteur aangegeven.)
• U kunt ook integraal scannen: u leest van alle hoofdstukken het begin, de tussenkopjes en het einde.
• Heeft een boek illustraties, bekijk deze dan eerst zonder de bijschriften te lezen. Laat het beeld op u inwerken en probeer u af te vragen wat u ziet en hoe dit aanhaakt bij het thema van het boek. Ook dit verhoogt uw perceptie en leesplezier.
• Schrijf in de kantlijn! Onderstreep! Maak aantekeningen! Noteer associaties. En stel vragen: schrijf in uw boek de vragen die u aan de auteur zou willen stellen. Zo gaat u ‘in gesprek’ met de tekst.
• Wees niet bang voor verveling. Sommige taaie teksten hebben een fantastische pay-off wanneer u ze eenmaal hebt doorgewerkt. Maar laat verveling niet de overhand krijgen. Wanneer een boek u gewoonweg niet weet te boeien, ook niet wanneer u zich daar enige tijd overheen aan het zetten bent, dan heeft het boek u blijkbaar weinig te melden. De interessante vraag is dan: waarom eigenlijk niet?